Met Android Auto is Google vertegenwoordigd in miljoenen voertuigen van bijna alle grote fabrikanten – en de trend stijgt nog steeds. Maar Android Auto is slechts een tijdelijke oplossing die op termijn vervangen moet worden door Android Automotive , dat nu al kan worden omschreven als de grote broer van het bekende platform. Maar wat is het verschil tussen Android Auto en Android Automotive – en waarom verzetten sommige fabrikanten zich tegen het nieuwe platform?
Digitalisering autowereld
De auto-industrie is in rep en roer – in elk opzicht. Elke generatie heeft innovaties en nieuwe technologieën doorgemaakt, maar de komende jaren zal er zoveel veranderen dat zelfs de groten in de industrie zullen moeten overleven. Allereerst het politiek beladen onderwerp van elektromobiliteit, waar fabrikanten langzaamaan in versnelling schakelen. Het tweede onderwerp is autonoom rijden, dat in de niet al te verre toekomst heel snel erg belangrijk zou kunnen worden. En de derde is de toenemende digitalisering van het voertuig.
Infotainmentsysteem in auto
Het infotainmentsysteem speelt een belangrijke rol in moderne voertuigen en wordt niet alleen gebruikt om muziek en navigatie te bedienen, maar kan ook vele andere functies hebben die voorheen werden geïmplementeerd met fysieke knoppen. Veel fabrikanten hebben in samenwerking met gespecialiseerde fabrikanten hun eigen gebruikersinterfaces en besturingssystemen ontwikkeld, zonder welke de airconditioning in sommige gevallen zelfs niet kan worden ingeschakeld. Geen wonder dat fabrikanten zoiets niet kunnen of willen loslaten.
Android Automotive
Google heeft deze infotainmentdisplays met Android Auto een heel eigen interface gegeven, die een aangenaam groot aantal functies biedt, maar niet zo ver kan gaan als de voorgeïnstalleerde platforms van de fabrikanten. Op dit punt komt de potentiële opvolger of grote broer Android Automotive in het spel, die de platforms van de fabrikanten volledig zou moeten vervangen en overbodig zou moeten maken.
En hoewel de fabrikanten Android Auto op zeer grote schaal ondersteunen, ligt het bij Android Automotive totaal anders. Met name Volkswagen heeft de afgelopen maanden naam gemaakt door meerdere malen te benadrukken dat het niet wil samenwerken met Google en in plaats daarvan een eigen besturingssysteem heeft ontwikkeld. Dit heeft op zijn beurt vooralsnog geen effect op Android Auto.
Wat is Android Auto?
Android Auto is vanuit het oogpunt van de autofabrikant geen echt platform en is strikt genomen niet voorgeïnstalleerd in het voertuig. Maar wat is Android Auto dan wel? Android Auto is slechts een oppervlak dat wordt gespiegeld van de smartphone naar het display in de auto, dat niet kan worden gebruikt zonder de smartphone. Hiervoor wordt de ene of de andere interface in de bestaande infotainmentomgeving ter beschikking gesteld, maar dat was alles. Je zou het een extern smartphonescherm kunnen noemen, want veel verder gaat het scala aan functies niet.
Om deze reden is Android Auto slechts een app die draait binnen het vooraf geïnstalleerde besturingssysteem en volledig bestuurd wordt door de smartphone. Dit werkt in de meeste gevallen probleemloos, maar het is meer een uit noodzaak geboren oplossing die de toen sterk opkomende smartphonemarkt heel snel in de auto zou moeten brengen. Door deze structuur is de functionaliteit van Android Auto ernstig beperkt en kan deze onder deze omstandigheden niet worden uitgebreid.
Dit is Android Automotive
Android Automotive is een volwaardig besturingssysteem voor de infotainmentcomponent in de auto, dat sterke wortels heeft in de rest van de auto-infrastructuur. Het besturingssysteem is niet per se afhankelijk van de smartphone en werkt rechtstreeks op de in de auto geïntegreerde tablet. Het scala aan functies lijkt in principe erg op dat van Android Auto, maar kan sterk worden uitgebreid afhankelijk van de beschikbare interfaces en gegevens – en dat is precies het punt waarop er geschillen zijn.
In het verleden hebben verschillende fabrikanten al onthuld dat Google niet tevreden is met overgebleven data, maar toegang wil hebben tot ALLE data en besturingsmogelijkheden voor het licentiëren van Android Automotive. “Alle” verwijst natuurlijk alleen naar het gebied dat niets te maken heeft met rijveiligheid en basiscontrole van het voertuig. Anders wil Google elke sensor voor Android Automotive kunnen opvragen, alle datastromen kunnen registreren en veel functies kunnen bedienen. Dit gaat van de airconditioning via de raamopeners tot de interieurverlichting van het voertuig. En fabrikanten geven dat niet zomaar op.
Enkele dagen geleden publiceerde Polestar de eerste commercial voor de Polestar 2 met Google Assistant.
Android Auto vs. Android Automotive
Nu kennen we het verschil tussen de twee platforms – maar waarom ondersteunen fabrikanten de ene en weerstaan ze de andere? Heel eenvoudig: ze hebben momenteel geen andere keuze, omdat klanten de gebruikelijke smartphonefuncties in de auto willen gebruiken. Google geeft ook gas met Android Automotive en heeft de fabrikanten waarschijnlijk verrast, maar als ze eenmaal een stap richting Google hebben gezet, is er geen weg meer terug.
Android Automotive vervangt het voorheen gebruikte besturingssysteem, dat de fabrikant dienovereenkomstig zou moeten laten vallen. Over de contracten is niets bekend, maar waarschijnlijk zal Google, net als voor Android-smartphones, een concurrentiebeding eisen. Ofwel alle modellen met Android of helemaal geen. Dit creëert een nieuwe afhankelijkheid en, zeker gezien het toenemende belang van het infotainmentgebied en ook van de voertuigdata, is het niet iets dat gemakkelijk aan een externe partner kan worden gegeven.
Google heeft een eigen sterke naam, sterke Android en tal van sterke apps van Google Maps tot Google Assistant in petto, die uiteraard alleen in een bundel worden aangeboden. Uiteindelijk bouwen de fabrikanten de voertuigen en bepalen ze welk platform wordt gebruikt. En vandaag zijn we er nog niet klaar voor dat de massa klanten hun droomauto kiest op basis van een infotainmentplatform.